Ai niin se lähijuna!
Se ei ole mikään lautakunnassa vasemmalla kädellä nuijittava pikkujuttu.
Tiedoillani ja kokemuksillani olen täysin vakuuttunut, että se on Oululle oikea tie.
Jotta juna kulkee, pitää rakentaa rataa, pysäkkejä ja yhdyskuntaa niiden ympärille. Rakentaminen vaatii kallioparkkiakin järeämmän päätöksen, siis paljon suunnittelua, selvittämistä, puntarointiakin.
Se tärkeä askel on siis aluksi selvittää reitit, paikat, kaavoitus, maanomistus, kustannuksia, aikatauluja, rahoitusta ja vaiheistusta.
Ennen oikeata lähijunaa saattaisi jo olla vähäisempää liikennöintiä nykyisillä raiteilla samanaikaisesti, kun liikennepaikkoja ja ratalaajennuksia rakennetaan.
Junapäätös ohjaisi vuosikymmenen ajan kaupungin kaavoitusta, ympäristörakentamista sekä asukkaiden ja yritysten sijoittumista. Hanke olisi kaupungin tärkein kasvuvara ja kilpailuvaltti yritysten sijoittumiselle ja tehokkaalle toiminnalle. Se vastasi Helsingissä uuteen siltaan tukeutuvaa Kulosaari-Herttoniemi-Laajasalo rengasratikkaa, joka nivoo kymmeniä tuhansia asukkaita joustavaan joukkoliikenteeseen. Ratikan reitille on kaavoitettu 10.000 uutta asukkasta, joista jo 2000 on toteutunut. Työvoiman helppo liikkuvuus on kilpaluvaltti, eikä sitä saa Oulussa sivuuttaa.
Tämä ei ole "päiväunta". Asuin muissa maissa kahdessakin paikassa, jossa toimiva lähiliikenne on yhdyskunnan tukiranka. Olen myös nähnyt 1970-luvulta lähtien metroon perustuvan "Itä-Helsingin ihmeen" ja kuinka Helsinki-Vantaan lähijuna muutti esimerkiksi Leinelän (kuka tunnistaa?) uinuvasta pientalonurkasta vireäksi yhdyskunnanksi tai Kivikon muuttumisen kivipellosta toimivaksi yhdyskunnaksi, junan ikkunasta nähtynä.
Oulun onni on, että lähistön radanvarret ovat liki asumattomia, "pilaamattomia", vaikka vielä 70-luvulla niitä liikennöi "lättähattu".
Laajan yksimielisyyden, tai ainakin selvän enemmistön, saaminen lähijunan kannattajiksi vaatii varmaan sinnikkyyttä ja tahdonvoimaa.
Oulun lähijunasta tulee varmaankin sitten akkukäyttöinen, mikä suorastaaon romahduttaa ratarakentamisen kustannuksia, joista juuri sähköistäminen olisi suuri osa.
Mitä jos rakentaminen todettaiin kannattamattomaksi? No, silloinhan kannattaa jättää rakentamatta ja käyttää oppi ja saadut tiedot hyväksi.
Näitä väitetään sote-vaaleiksi. Tärkein vaaleilla suunnattava kysymys on kuitenkin yhdyskunnan rakentamisen suunta, Oulussakin ja unohtamatta useita etäkeskuksia.
Luvatkoot muut rauhaisia koulupäiviä, asukastupia ynnä muuta. Rata saadaan liikeelle pienellä siivulla bussiliikenteen tappioihin käytettävistä varoista, kun niin halutaan.
Sinun tähtesi ehdolla. Minua voi äänestää kuntavaaleissa numerolla 464 ja aluevaaleissa numerolla 2446
Juha Rapeli
eläkeläinen, yrittäjä, Oulunsalo